piątek, 7 marca 2008

Wirtualni operatorzy

Już tylko miesiąc pozostał do dziewiętnastych Międzynarodowych Targów Komunikacji Elektronicznej 2008 – INTERTELECOM 2008. Odbędą się one w dniach 08 – 10 kwietnia przyszłego roku, tradycyjnie na terenach Międzynarodowych Targów Łódzkich, przy ul. Stefanowskiego / Skorupki.

Od poprzedniej edycji targów INTERTELECOM na polskim rynku pojawiła się nowa formuła komunikacji dla przeciętnych zjadaczy chleba – mianowicie operatorzy wirtualni.

Wirtualni operatorzy przekonali do swoich usług zaledwie 100 tysięcy osób - szacuje Money.pl. Potencjalny rynek to jednak ponad 4,5 miliona osób. O ich względy zabiegają osobiste wróżki i piękne kobiety w szybkich samochodach. Kuszą pachnącymi prezentami, zyskami na giełdzie oraz darmowym dostępem do płatnych stron internetowych.

MVNO, czyli wirtualny operator sieci mobilnej kupuje hurtowo minuty u operatorów tradycyjnych (MNE), którzy mają sieć nadajników i stacji przekaźnikowych. Sieć wirtualna odpsprzedaje kupione impulsy i usługi przygotowane na ich bazie już pod własnym szyldem.

W grudniu na tym rynku działało trzech operatorów: mBank mobile, myAvon i WPmobi. W styczniu na rynku pojawiła się czwarta wirtualna sieć: Ezo Mobile. W lutym oficjalnie wystartował Mobilking.

Wirtualni operatorzy komórkowi do końca września ubiegłego roku przekonali do swoich usług nieco ponad 50 tysięcy Polaków. Tak wynika z danych opublikowanych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Zbiorcze dane za cały rok 2007 Urząd opublikuje po 30 marca. W sumie, według mocno szacunkowych danych karty w sieciach MVNO ma w tej chwili zaledwie 90-100 tysięcy osób.

Według danych GUS Polacy mają ponad 41,5 miliona aktywnych kart SIM. Przynajmniej jeden numer komórkowy ma 82 proc. Polaków - wynika z raportu opublikowanego przez URE. Rynek jest więc niemal w pełni nasycony.

Na wyniki wirtualnych operatorów - jak oceniają autorzy badań realizowanych przez UKE - przekłada się niewielka jak dotąd aktywność marketingowa. 83 procent potencjalnych klientów informacje o telefonii komórkowej czerpie z reklam w telewizji i radiu.

Tutaj dominują tradycyjni operatorzy. Polacy zatem o nowych sieciach często nawet nie słyszeli. Najlepiej rozpoznawalna marka nowej sieci - myAvon - osiąga wynik 7,7 proc. rozpoznawalności. Tymczasem markę Era kojarzy 90,2 proc. użytkowników komórek, Plus, Orange i Play zna odpowiednio 88,0 proc, 87,1 proc i 54 proc. osób.
Więcej informacji o wirtualnych operatorach można znaleźć na serwisie Money.pl.

Brak komentarzy: