poniedziałek, 19 listopada 2007

Rośnie rynek telefonii VoIP

Jak wynika z analizy Money.pl, operatorzy telefonii internetowej od początku roku notują wzrost liczby klientów od 40 do nawet 1000 procent. Rynek VoIP w 2006 roku wart był prawie 16 miliardów dolarów. W roku 2011 ma osiągnąć 44 miliardy.

W Polsce największy operator - EasyCall - obsługuje blisko 200 tysięcy abonentów, którzy wydzwaniają kilkanaście milionów minut miesięcznie. Od początku roku liczba aktywnych kont wzrosła o 40 procent.

Mniejsi operatorzy mogą pochwalić się jeszcze bardziej imponującymi wzrostami. FreecoNet ma obecnie dziesięciokrotnie więcej klientów, niż na początku roku. Liczba klientów HopIn co miesiąc rośnie o ponad 10 procent.

Na rynku podobne usługi oferuje już kilkadziesiąt firm. VoIP jest atrakcyjny - nie ma abonamentu, nie ma umowy, minuta rozmowy z dowolnym numerem stacjonarnym na świecie kosztuje kilka groszy.

Telefonia internetowa ma również ograniczenia. Jakość połączeń zależy między innymi od łącz, stabilności sieci i obciążenia serwerów, a z tym bywa różnie. Najczęściej spotykane problemy podczas korzystania z VoIP, to właśnie niestabilna jakość dźwięku, która może nawet uniemożliwiać rozmowę, echo w słuchawce czy problemy z nawiązaniem połączenia w godzinach szczytu. Niskie koszty rozmów nie zawsze rekompensują te mankamenty.

Nie wszyscy operatorzy oferują na przykład połączenia z numerami alarmowymi pogotowia, policji czy straży pożarnej. W przypadku rezygnacji z tradycyjnego telefonu na rzecz VoIP to bardzo istotna sprawa. Warto więc wziąć ją pod uwagę już na etapie wyboru operatora.

Podobnie rzecz ma się z wysyłaniem faksów - to również nie jest standardowy element oferty i nie każdy operator w tej chwili umożliwia tę formę przesyłania informacji. Jeśli usługa jest dostępna, najczęściej operator pobiera za nią dodatkowe opłaty.

Więcej w artykule na Money.pl.

Targi INTERTELECOM 2008 już za 140 dni!

Brak komentarzy: